Syftet med denna blogg är att framförallt presentera uttalanden från annat håll än den turkiska median. Eftersom den västerländska median oftast endast refererar till turkiska källor minskar objektiviteten och därmed även trovärdigheten till påståenden. För att även den kurdiska rösten ska få utrymme finns denna blogg till ert förfogande

2009-01-12

Klusterbomber och dess konsekvenser





Enligt tidigare rappoteringar har Farqini skrivit inlägg om de bombardemang som det turkiska flygvapnet har vållat. I dessa attacker har civila områden drabbats mest. Många gånger har klusterbomber nämnts i samband med rapporteringarna. Vad som däremot inte har tydliggjorts är hur pass farliga dessa typer av bomber är. En klusterbomb är en bombkapsel som öppnar sig i luften. Bombkapseln innehåller ett stort antal mindre bomber, "substridsdelar", i vissa fall flera tusen. Klusterbomber har flertalet gånger släppts från turkiska krigsflygplan där bomberna har öppnats på vägen till målet så att de mindre bomberna kunnat spridas över ett större markområde.

Användandet av klusterbomber är mycket kontroversiellt, bland annat på grund av att cirka tio procent av klusterbombens substridsdelar inte detonerar, utan ligger kvar vilket försvårar återuppbyggnaden av ett bombat område och kan leda till stora civila förluster i framtiden. De fungerar i detta avseende värre än landminor eftersom bomberna från klustervapen har mer sprängverkan.

Svenska freds skriver bland annat följande på sin hemsida:
Substridsdelarna orsakar också ofta multipla skador som innebär betydligt mer smärta då bitarna från de söndersprängda substridsdelarna har mycket hög hastighet som när det träffar en människa skapar tryckvågor genom kroppen som ger fruktansvärda skador på mjukvävnad och organ. Förutom skador och dödsfall är klustervapen ett stort hinder för den sociala och ekonomiska utvecklingen då områden som har täckts blir omöjliga att använda för odling. Inte heller skolor, sjukhus eller bostäder kan byggas i klustervapensområden förrän området säkrats. Då klustervapen inte är målsökande är de besvärliga att lokalisera långt efter att stridigheter slutat och försvårar därmed utvecklingen i området ytterligare.

Enligt Dagens Nyheter beslutade Sverige i november 2008 att skriva på det internationella avtalet om förbud mot klustervapen. Däremot valde varken USA, Ryssland, Kina eller Israel, världens ledande tillverkare av dessa vapen, att delta.

Enligt Farqinis senaste rapportering om turkiska flygvapnets användning av klusterbomber är det klart och tydligt att Turkiet tveklöst negligerar det kontroversiella användandet av klustervapen. Turkiska flygplan släppte senast klusterbomber mot kurdiska områden kvällen 2009-01-05, läs mer här.

Farqini

8 kommentarer:

Anonym sa...

varför fortsätter USA stödja Turkarna när dom använder kluster mot civila?
USA brukar ju bara hjälpa om dom kärnar på de på något sätt.

Farqini sa...

1) Inte ens USA har valt att skriva under internationella avtalet om förbud mot klustervapen, så det säger ganska mycket om deras hållning till användningen av det.

2) USA ger underrättelse till turkiska militärstyrkan.

3) USA säljer vapen till turkiska militärmakten.

4) Ekonomisk förbindelse finns mellan Turkiet och USA

..och så vidare.

USA bryr sig helt enkelt inte om civila dör eller inte. Annars hade de höjt rösten och inte tillåtit turkiska stridsflygplan fälla bomber. Bomber har även släppts inom södra Kurdistans gränser.

Sancak Beyi Emre sa...

Men det kan väl inte finnas civila där Peshmerga inte kommer åt?

Sen så har jag fortfarande inte fått se bevis på att kluster bomber används...

Emre

Farqini sa...

Vad är bevis? Något som måste vara gripbart eller räcker rapporter från massmedier? Vilka massmedier är pålitliga; västerländska, turkiska, kurdiska eller vad är bevis för dig? Om du inte litar på mina hämtade uppgifter behöver du inte läsa dem.

Sancak Beyi Emre sa...

Farqini:

Missförstå mig inte, används klusterbomber så vill jag gärna veta det, men jag vill också få det bekräftat från båda håll och en opartisk källa...

Hur ska jag veta att det inte är propaganda?

Farqini sa...

Absolut. Självklart ska man vara källkritisk. Vad jag gör på denna blogg är att framförallt presentera rapporteringar som kommer från den kurdiska mediasfären eftersom deras nyheter oftast negligeras av turkiska och västerländska medier. Vad man sedan väljer att tro är upp till var och en.

Jag har skrivit syftet med denna blogg högst upp på sidan.

Jag startade denna blogg när jag nyhet efter nyhet alltid fick läsa uttalanden från turkiska källor i de svenska utrikesnyheterna som berörde konflikten. Detta är inte rättvist och definitivt inte objektivt av den svenska mediasfären att skriva ihop en nyhet på (t.ex DN, SVD, TV4, etc). Därav skapandet av min blogg.

Sancak Beyi Emre sa...

Farqini:

Det är samma anledning till varför jag har min blogg..

Men det känns som det är lite väl mycket PKK/Roj referenser för att det ska gå parallelt med ditt syfte tycker jag.. Men det är ju upp till var och en att själv avgöra..

Farqini sa...

När det gäller mediebevakning via kurdiska medier beträffande norra Kurdistan finns det enligt min mening ingen annan mediebevakare som är större eller mer à jour med nyheter än Roj Tv. Källan att hämta information ifrån är därför given för min del.

Vilka andra kurdiska källor anser du toppar Roj med nyhetsrapporteringar? Vilka andra kurdiska källor uppdaterar folket om konflikten så mycket som Roj gör och som jag inte har refererat till i min blogg ännu?

Skribenter väljer sina källor av olika anledningar. Det kan vara tillgängligheten som styr, det kan vara åsikten som styr, eller något annat. DN, SVT, SVD, TT, Reuters, CNN, osv har gjots sina val. Deras rapporter om konflikten är till största delen subjektiva. Mitt val, med rapporteringar från den "andra sidan" ökar objektiviteten. Sedan väljer var och en vilken nyhet de vill sätta sin tilltro till.